عطل خفى جدا فى السياره ممكن يبهدلك لو معرفتوش
انا اصلا محاسب وعندى عربيه هيونداى وكل شويه اعطال وتقطيع ورايح جى للميكانيكى بدون اى فائده ، الى ان اكتشفت العطل بنفسى وعملته ومشيت السياره زى الفل ولم تعد تتوقف
تقطيع السياره
كان عندى عطل تقطيع السياره واخر كانت تتوقف فى الطريق وتقطع بنزين
رحت للميكانيكى دور هنا وهنا قال لى غير بوجيهات
غيرنا البوجيهات والمشكله زى ماهى
رجعت له قال لى غير سلك البوجيهات
غيرنا سلك البوجيهات تمام وزى الفل انتظمت ومبقتش تقطع تمام كده
مشكله قطع البنزين فى الطريق وتعطل السياره
فاضل عيب بتقطع بنزين وهى فيها رداخ ينزين يعمل كهربا
غيرت 5 رداخات كل رداخ الى يعد شهر والى اسبوع مع انه المفروض يشتغل اقل حاجه سنه
المهم السياره كانت كل شويه يفصل الرداخ وتقف السياره فى الطريق واجيب بنزين احطه فى الخرطوم بعد الرداخ علشان يلقط ويسحب .
المهم رحت للميكانيكى قالى لازم تشترى رداخ جديد ، قلت له ان كل الرداخات الى معى شغاله مش عطلانه ولاكنها تفصل بنزبن
قال لى اشترى جديد وانا معى 5 شغالين
رحت محل قطع الغيار وقلت له الرداخ بقاله اسبوع ويفصل بنزين
قال لى لو بقاله يومين ماهيرجع
قلت له طيب وهل كل السيارات مثلى
| الوضع الخطا ( الخرطوم مقوس لاعلى ) |
قال لى ممكن حسب وضع الرداخ والخراطيم
عندها توقفت وقلت ان الخرطوم عندى مقوس لاعلى قبل الرداخ وفى هذه الحاله لم يتمكن من سحب البنزين لان فى الاعلى هواء
فعدلت وضع الخرطوم قبل الرداخ من مقوس لاعلى الى مقوس لاسفل حتى يكون به بنزين دائما متحضر للرداخ
ومن ساعتها لم تعطل ابدا ومشت على الرداخ القديم بالرغم من ان الميكانيكى قال لى هذا تالف ولابد تغييره
كيف يكون تالف وهو يعمل
| الوضع الصحيح ( الخرطوم مقوس لاسفل ) |
الميكانيكى معرفش فين المشكله بالضبط ، والمكنه كانت قصاده
اذا المشكله كلها فى وضعيه الخرطوم قبل الرداخ ، لابد ان تكون من اسفل لاعلى مثل اى طلمبه مياه يسحب من اسفل لاعلى او مستقيم ، كما هو موضح فى الصوره
وليس من اعلى لاسفل كما كان فى الاول وكان يفصل بنزين ويوقف السياره فى الشارع كذا مره
اذا انا قد عدلت وضع خرطوم البنزين بنفسي بعد ان تكلفت قرابه 1000 جنبه على الرداخات والتى كلها كانت سليمه قبل ان اعدل وضع الخرطوم بنفسى
لانه مافى اى طلمبه ابدا تسحب من الاعلى لاسفل ، اقصد لابد من التحضير لها مصدر سائل تسحب منه .
تعليقات
إرسال تعليق